Przejdź do treści

Czym jest mindfulness?

Zabiegany tryb życia, który dotyka coraz więcej z nas sprawia, że częściej mamy do czynienia z nieuzasadnionym lękiem i niepokojem. Ciężko nam się skupić, a kilka niezagospodarowanych minut w ciągu dnia sprawia, że odczuwamy wyrzuty sumienia. Nie jest to najlepszy przepis na spełnione życie. Jest jednak sposób, aby powrócić bądź po raz pierwszy żyć świadomie. Jak to zrobić? 

Do kogo jest skierowana medytacja uważności?

medytacja mindfulnessMindfulness określany jest zamiennie pojęciem uważności i oznacza proces psychologiczny, podczas którego osoba koncentruje całą swoją uwagę na bodźcach zewnętrznych oraz wewnętrznych, z którymi ma do czynienia w danej chwili. To właśnie medytacja mindfulness może okazać się lekarstwem na silny stres i złe samopoczucie, które towarzyszy nam na każdym kroku. Praktyki uważności pomagają zaobserwować dane myśli i problemy, którymi w teorii się nie zajmujemy, jednak stale zaprzątają naszą głowę. Nie od dziś znane są badania, że nadmierne rozmyślania i niepokój mogą być zapalnikiem do poważnych problemów psychicznych takich jak chociażby depresja. Gonitwy myśli, z którymi problem ma coraz więcej z nas mogą zostać skutecznie zredukowane przez regularną medytację. I nie jest to wyłącznie luźne stwierdzenie. Założenie to potwierdzają lekarze, a coraz więcej z nich zaleca właśnie medytację pacjentom borykającym się z lękami wywołanymi stresującym trybem życia. Co ciekawe pozytywny wpływ medytacji mindfulness został również odnotowany wśród pacjentów borykających się z chorobą Parkinsona czy stwardnieniem rozsianym. 

Trening redukcji stresu oparty na uważności jest wdrażany w coraz większej liczbie placówek. Mindfulness nie sprowadza się jednak do samej medytacji, chociaż jest to jego podstawa. W dłuższej pespektywie dzięki praktykowaniu uważności, będziemy prowadzić bardziej świadomy na drugiego człowieka i wszystko co nas otacza tryb życia.